Cardiotraining: HIIT of LISS?

 

We blijven maar op zoek naar de snelste en effectiefste manier om in shape te komen. De meeste mensen denken meteen aan cardiotraining, maar hoe pak je dit aan?
Er zijn twee manieren hoe je dit kan aanpakken: High-Intensity Interval Training (HIIT) of Low-Intensity Steady State (LISS). Wil je gaan beginnen aan cardiotraining, maar heb je geen idee welke van de twee je moet kiezen? In dit artikel leg ik je uit wat het verschil tussen HIIT en LISS is.

HIIT vs LISS

HIIT: High-Intensity Interval Training

High-Intensity Interval Training bestaat uit korte sprint intervals gepaard met lage intensiteit work-outs. Een voorbeeld is een sprint van 30 seconden, gevolgd door 4 minuten op rustig tempo lopen om je hartslag weer normaal te krijgen. Dit herhaal je daarna weer.

De duur van een HIIT sessie is relatief kort en is een van de voornaamste redenen dat mensen voor dit type cardiotraining kiezen.
Vetverlies doet zich voor wanneer er een calorietekort ontstaat. Met HIIT training is dit snel bereikt. Daarnaast verhoogt HIIT de stofwisseling. Dit betekent dat je lichaam na je workout nog steeds bezig blijft om vet te verbranden.

Een nadeel van HIIT is dat er een limiet aan het aantal sessies die je per week kan doen zit. Als HIIT te vaak wordt gedaan kan het leiden tot spierafbraak. Daarnaast is het ook gevaarlijk als HIIT niet op de juiste manier wordt uitgevoerd. Wanneer je aan HIIT begint raad ik je aan om van te voren eerst met een instructeur te bespreken of HIIT geschikt is voor jou.

LISS: Low-Intensity Steady State

Low-Intensity Steady State bestaat uit een cardiotraining op lage intensiteit met een constante snelheid. Een voorbeeld is fietsen terwijl je nog een gesprek kan voeren met je sportmaatje. Dit is wat we vaak onder ‘normale cardiotraining’ verstaan.

Bij LISS training is het belangrijk dat je een constante snelheid houdt. Sommige mensen gaan te snel waardoor een LISS oefening al snel een slechte HIIT oefening wordt. Op een te hoog tempo zal je de training niet op dezelfde snelheid kunnen volhouden. Een goede LISS training hoeft niet overdreven te zijn. Een stukje wandelen of stuk fietsen is al voldoende. Doordat de inspanning relatief laag is, is de kans op blessures bij LISS kleiner dan bij HIIT.

Een nadeel van LISS is dat je stofwisseling op een gegeven moment zal wennen aan lage intensiteit workouts. In tegenstelling tot HIIT zal je bij LISS enkel calorieën verbranden tijdens je oefening en niet meer na het sporten.

Wat is het beste?

Kies het type cardiotraining waarvan jij denkt dat het beste bij je past. HIIT is effectiever om vet te verliezen en om je stofwisseling te versnellen, maar HIIT is niet voor iedereen weggelegd. Als je bijvoorbeeld hartproblemen hebt is het verstandiger om LISS oefeningen te doen. LISS is veiliger, maar het is minder effectief als je wil afvallen.
Een combinatie van beide is eigenlijk het beste. HIIT training kan je ongeveer 3 keer per week doen. LISS kan je erbij doen als afwisseling. Dit kan heel simpel door bijvoorbeeld te fietsen naar je werk in plaats van de auto te pakken.

Kies jij voor cardiotraining? En welke vorm heeft jouw voorkeur?

Laat het hieronder weten!